Saturday, July 2, 2016

با گسترش شبکه 4G/LTE و دریافت پروانه ارائه خدمات اینترنت پر سرعت نسل چهارم توسط همه ی اپراتورهای کشور ، موج جدیدی از مودم های همراه با تکنولوژی 4G وارد بازار خواهد شد . در حال حاضر  مودم همراه جیبی ZTE Irancell MF910 پس از مودم همراه Huawei Irancell LH92 و همچنین مودم Huawei E5377 توسط اپراتور ایرانسل به بازار عرضه شده است . مودم همراه جیبی ZTE MF910 توسط کمپانی ZTE در بسیاری از کشورهای جهان از کانال یکی از اپراتورهای فعال وارد شده و این مدل مودم همراه در سطح جهان و سایت های فروش اینترنتی جهانی حضوری پر رنگ دارد . اینجانب میلاد مقدم از تیم نقد و بررسی فروشگاه اینترنتی شایانو در کنار نظرات شما مخاطبین گرامی به نقد و بررسی این مودم همراه می پردازم.

خصوصیات فیزیکی

مودم همراه ZTE Irancell MF910 در یک بسته بندی با سایز متوسط ارائه شده که با گشودن جعبه آن ابتدا با خود دستگاه مواجه می شویم ، کابل اتصال USB و شارژر دستگاه در کنار یک دفترچه راهنمای کوچک به زبان فارسی ، همه ی محتویات جعبه را تشکیل می دهند . بر خلاف بیشتر مودم های 3G که هیچکدام محتوی شارژر نیستند ، این مودم آداپتور مخصوص به خود را دارد که همراه محصول ارائه می گردد. مودم همراه جیبی ZTE MF910 مجهز به یک صفحه نمایش 1.4 اینچی رنگی است که اطلاعاتی نظیر میزان آنتن دهی شبکه سیم کارت ، نام و نوع اتصال شبکه ، میزان دیتای مبادله شده ، میزان شارژ باقیمانده باطری ، تعداد افراد متصل از طریق شبکه وای فای ، مدت زمان فعال بودن مودم و ... را نمایش می دهد . کلید های پاور و WPS در کنار شیار سیم کارت در لبه ی پایینی دستگاه تعبیه شده اند ، اگر چه وارد و خارج ساختن سیم کارت به مودم بدون خارج ساختن باطری و خاموش کردن دستگاه ، یکی از امتیاز های این مودم همراه است ولی درب شیار ورودی سیم کارت به گونه ای است که به نظر می رسد در مقابل تعداد زیاد دفعات باز و بسته شدن چندان مقاوم نبوده و می توان انتظار آسیب دیدن آن در آینده را داشت ، اگرچه حتی در صورت وقوع چنین پیش بینی بدبینانه ای ، این اتفاق هیچ خللی در کار مودم ایجاد نکرده و فقط از نظر جلوه ی ظاهری ناخوشایند خواهد بود.

در لبه ی بالای دستگاه پورت microUSB قرار دارد که از طریق آن می توان باطری مودم را شارژ نموده و یا آن را به کامپیوتر متصل کرد . در دو طرف این پورت ، 2 درپوش قرار گرفته است که می توان از آن ها جهت اتصال 2 عدد آنتن TS9 استفاده نمود تا در مناطقی که سیگنال شبکه ی اپراتور ضعیف است مودم از نظر گیرندگی سیگنال ، قدرتمند تر باشد.

پنل کاربری

مودم همراه جیبی ZTE Irancell MF910 مجهز به پنل کاربری کاملی است که در آدرس 192.168.1.1 قابل دسترسی است و اطلاعات کاربری لازم جهت ورود در پشت مودم درج گردیده است . پنل کاربری ZTE MF910 کاملا شبیه به پنل مودم های همراه شرکت هواوی است که همگی به سفارش اپراتور ایرانسل طراحی و تولید شده اند . امکاناتی نظیر ارسال و دریافت sms ، اجرای کد های USSD ( به کد هایی که با * شروع و به # ختم می شوندUSSD میگویند ) ، تنظیمات تخصصی و حرفه ای شبکه ی وای فای ، گزارش از وضعیت اتصال به شبکه ، نوع شبکه ، مدت زمان اتصال و میزان دیتای مبادله شده و امکانات کاربردی دیگر که مودم همراه ZTE Irancell MF910را از این حیث قدرتمند می سازد.

مزیت ها

مودم همراه ایرانسل مدل ZTE MF910 مجهز به یک صفحه نمایش رنگی است . قابلیتی که به ندرت در یک مودم همراه وجود دارد . سایز صفحه قابل توجه بوده و علاوه بر اطلاع رسانی در زمینه هایی که عنوان شد به زیبایی ظاهری دستگاه کمک شایانی کرده است .
کمپانی ZTE درپوش مخصوصی را روی بدنه ی دستگاه طراحی کرده که وارد و خارج ساختن سیم کارت را بسیار آسان می سازد و در کنار شیار ورودی سیم کارت دکمه ی ریست به تنظیمات اولیه کارخانه قرار گرفته است. باز هم بر خلاف بیشتر مودم های موجود در بازار برای خارج ساختن سیم کارت نیازی به خاموش کردن و خارج ساختن باطری نداریم .
از مزیت های دیگر  دستگاه می توان به بدنه ی براق و زیبای آن اشاره نمود که زیبایی خاصی به دستگاه بخشیده است.

کارایی

در بررسی انجام شده بر روی مودم همراه جیبی ZTE MF910 ایرانسل و البته مقایسه آن با سایر مودم های ارائه شده توسط این اپراتور نظیر Huawei LH92 و یا مودم های 3G نظیر Huawei E5730 , Huawei E5336 و ... می توان گفت که MF910 از حیث آنتن دهی در موقعیتی مشابه مودم های همراه هواوی قرار می گیرد ، یعنی بسیار بهتر از برند های متفرقه و دست ساز ایرانی – چینی ! ولی هیچ برتری نسبت به رقیب هم خانواده ی خود یعنی Huawei LH92  ندارد. می توان اینگونه بیان کرد که ZTE و Huawei در محصولات خود از تکنولوژی و قطعات بهتر با کارایی بالاتری نسبت به دیگر برندها بهره می برند و در رقابت با محصولاتی نظیر At&t Sierra 760 Aircard و یا مودم های کمپانی های معروف D-link , TP-Link یک سر و گردن بالاتر خواهند بود. هرچند به عقیده ی اینجانب امتیاز طراحی ظاهری شیک و جذاب را بدون شک باید به دی لینک و تی پی لینک داد ولی با شرایط کنونی کشور ما از نظر تعداد فرستنده های 4G و کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتور ایرانسل که محدود و در بسیاری از مناطق ضعیف است ، ملاک آنتن دهی بهتر بر زیبایی دستگاه برتری بسیار بیشتری دارد. نباید فراموش کنیم که اپراتورهای فعال در ایران در ابتدای راه پیاده سازی شبکه های 4G/LTE هستند و یک مودم همراه قدرتمند از حیث آنتن دهی می تواند تا حدودی کیفیت و سرعت اتصال اینترنت را تضمین کند.

جمع بندی

با در کنار هم قرار دادن مزیت ها و معایب مودم همراه جیبی ZTE Irancell MF910 می توان نمره ی قبولی به این دستگاه داد و با در نظر گرفتن قیمت بسیار مناسب آن در بازار ایران به واسطه ی اپراتور ایرانسل در قیاس با سایت های فروش اینترنتی جهانی نظیر 4gltemall می توان گفت که این کالا ارزشمند تر از بهایی است که برای آن می پردازیم.  به عنوان مثال قیمت ZTE MF910 در سایت ذکر شده 229 دلار می باشد که می توانید از طریقاین لینک مشاهده نمایید. قیمت مدل استوک یا دست دوم آن بر روی سایت smart4gwifi.com معادل 199 دلار است که در این لینک قابل مشاهده است . این اختلاف قیمت شدید فقط مربوط به مودم همراه ZTE نیست و می توان چنین اختلافی را در مودم های همراه هواوی که با برند ایرانسل وارد بازار شده اند نیز مشاهده نمود .

No comments:

Post a Comment